Isnin, 14 Julai 2014

Ujian itu Tanda Allah Sayang

Alhamdulillah 'ala kullihal..hari ni hari yang ke-6 Aneesah ditahan di wad dek demam sejak Rabu yang lalu. Alhamdulillah demam Aneesah sudah mula pulih dan doktor ingin menghabiskan antibiotic selama 7 hari jadi Aneesah hanya dibenarkan pulang pada hari Rabu inshaaAllah.

Bukan mudah sebenarnya untuk memujuk Aneesah tinggal berhari-hari dalam wad. Bukan mudah juga untuk memujuk Sakeenah untuk terus sabar menunggu dan menghitung hari demi hari menanti kepulangan Ummi dan Aneesah. Sabarlah Sakeenah ye..Allah sedang memerhatikan kita. Andai kita redha dan sabar, Allah akan sayang pada kita sekeluarga. Bukankah kasih sayang Allah itu lebih bernilai dari kasih seorang ibu pada anaknya..

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar" (Al-Baqarah:155)

"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."(Al-Baqarah:156)

"Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya." (Al-Baqarah:157)

"Sesungguhnya orang-orang yang bersabar akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira" (Az Zumar :10)

Pujuklah sentiasa hati dengan ayat-ayat Allah. Hati ibu mana tidak sedih berpisah dengan anak-anak. Namun sabarlah dengan banyakkan solat dan membaca Al-Quran kerana itulah ubat hati bagi orang mukmin

Dicatat oleh: Ummu Aneesah