Sabtu, 26 Disember 2015

Persembahan Anakanda Bertiga Sempena Hari Kreativiti Tadika Generasiku Bandar Baru Bangi

Persembahan Bolly Dance oleh anak-anak puteri Tadika Generasiku.
Lama tak masuk blog. Dua bulan berlalu. Pos kali ini mempersembahkan anakanda kami bertiga sempena Hari Kreativiti & Konvokesyen ke-8 Tadika Generasiku Bandar Baru Bangi.

Video 'Bolly Dance' yang diambil pihak tadika kebetulan memaparkan aksi anak-anakanda kami. Aneesah di tengah, Sakeenah di bahagian kiri, dan Sumayyah (berseluar kuning, berbaju bunga) sebagai special apperance ... :)

Catatan Tambahan: Alhamdulillah, hari ini doktor benarkan Aneesah pulang ke rumah. Chemo terhenti untuk seketika sementara nak habiskan ubat acyclovir.

Isnin, 21 Disember 2015

Kembali Ke ISO

Jumaat malam, adik-beradik semua berkumpul dirumah bersembang dan merancang percutian bersama pada hari minggu yang masih berbaki sebelum sesi persekolahan bermula kembali. Setelah disepakati, kami bercadang untuk pergi berkelah pada Hari Sabtu atau Ahad di Bagan Lalang. 

Keesokan pagi, Ummi keluar mencari lauk-pauk untuk dijadikan menu picnic pada hari Ahad. Selesai membasuh dan menyimpan kesemua lauk ke dalam peti, Ummi meneruskan tugasan membasuh dan menjemur kain sambil Abi dan anak-anak bersama-sama mengemas rumah.

Ketika sedang menjemur kain, Aneesah memanggil Ummi dan mengadu belakangnya gatal-gatal. Ummi melihat dibelakangnya dan mendapati Aneesah telah dijjangkiti Chicken Pox. Ummi segera menghubungi kakak sulong yang merupakan seorang doktor untuk mendapatkan pengesahan. Kakak telah mengesahkan Aneesah dijangkiti Chicken Pox dan perlu segera dibawa ke hospital untuk mendapatkan rawatan sebelum virus merabak lebih teruk ke seluruh badan. Hati Ummi begitu berat untuk meninggalkan Sakeenah dan Sumayyah berhari-hari dirumah bersama Abi setelah sekian lama Aneesah tidak masuk ke wad, namun untuk kebaikan Aneesah, Ummi terpaksa akur. Alhamdulillah 'ala kulli hal..Allah menguji Ummi untuk melihat sejauh mana Ummi mampu bersabar dan redha. Ummi Abi redha kerana rutin kehidupan kami sememangnya begini sejak Aneesah disahkan Leukimia setahun yang lalu.

Apa yang Ummi pelajari sejak Aneesah disahkan Leukimia adalah erti syukur pada Allah atas segala nikmat dan anugerah ujian. Allah menguji kita tanda Allah sayang, apabila kita mampu bersabar dan redha, maka Allah menjanjikan syurga buat hamba-hambaNya yang bertaqwa dan bersabar dengan ujian. Walaupun diuji, hati tetap bahagia kerana merasa cukup dengan adanya Allah disisi. Bahagia itu bukanlah dengan kesenangan hidup, bukanlah dengan banyaknya harta, anak pinak mahupun sahabat handai. Bahagia itu bukan juga terletak pada pangkat mahupun kemasyhuran tetapi bahagia yang sebenar adalah apabila hati mengenal Allah sebagai Tuhan yang sebenar dan merasai cukup serta bahagia dengan segala pemberian dalam bentuk nikmat mahupun ujian.

p/s: Doakan Aneesah kuat melawan virus chicken pox ye..moga2 tiada komlikasi lain..Aameen ya Rabb

Ahad, 13 September 2015

Tak Ada Duit, Tak Boleh Hidup

Dalam keadaan tidak sengaja, mungkin kita pernah mengungkapkan kata-kata syirik seperti di atas. Terkesan sungguh dengan ketiadaan wang hingga merasakan wang itu segala-galanya. Duitlah yang boleh menyembuhkan anak kita daripada penyakitnya. Duitlah yang boleh membuat anak kita jadi bijak pandai; hantar sekolah, bayar tusyen, beli buku latih tubi, dan sebagainya. Duitlah yang mampu mengurniakan kebahagiaan untuk keluarga kita.

Duitkah punya kuasa untuk menentukan nasib kita semua?

Diri ini pun sering kali tertipu dengan dunia. Maka sama-samalah kita beristighfar, memanjatkan doa agar Allah tetapkan hati kita semua untuk mengagungkan-Nya dan menyedari hakikat kekuasaan-Nya. Tiada siapa yang lebih berhak menentukan nasib kita melainkan Allah.

Terdetik saya untuk menulis entri ini kerana sebuah video ceramah Ustaz Azhar Idrus (minit 45:27 hingga 46:11):


Suka untuk saya berkongsi satu mesej WhatsApp. Apa kata kita menjawabnya:
Beri jawapan di tempat kosong di bawah ini dan mohon dijawab dengan jujur di dalam hati masing-masing.

1. Allah menciptakan tertawa dan ______
2. Allah itu mematikan dan ______
3. Allah menciptakan lelaki dan ______
4. Allah memberikan kekayaan dan ______

Kebanyakkan kita tentu akan dengan mudah menjawab:
1. Menangis
2. Menghidupkan
3. Perempuan
Tapi bagaimana no. 4? Adakah Kemiskinan menjadi jawapannya???

Untuk mengetahui jawapannya, mari kita lihat rangkaian firman Allah dalam Surah An-Najm ayat 43-45, dan 48, sebagai rujukan:
ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﺿْﺤَﻚَ ﻭَﺃَﺑْﻜَﻰ
"dan Dia-lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (QS. An-Najm : 43).
ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﻣَﺎﺕَ ﻭَﺃَﺣْﻴَﺎ
"dan Dia-lah yang mematikan dan menghidupkan." (QS. An-Najm : 44).
ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﺧَﻠَﻖَ ﺍﻟﺰَّﻭْﺟَﻴْﻦِ ﺍﻟﺬَّﻛَﺮَ ﻭَﺍﻟْﺄُﻧﺜَﻰ
"dan Dia-lah yang menciptakan berpasang-pasangan lelaki-lelaki dan perempuan. " (QS. An-Najm : 45).
ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﻏْﻨَﻰ ﻭَﺃَﻗْﻨَﻰ
"dan Dia-lah yang memberikan kekayaan dan kecukupan." (QS. An-Najm : 48).

Ternyata jawapan kita semua betul untuk no. 1-3, tetapi jawapan untuk no. 4 ramai keliru.
Jawapan Allah Ta'ala dalam Al-Qur'an bukan Kemiskinan, tapi KECUKUPAN.

Subhanallah. Sesungguhnya Allah Ta'ala hanya memberi Kekayaan dan Kecukupan kepada hamba-Nya. Dan ternyata yang "menciptakan" kemiskinan adalah diri kita sendiri.

Itulah hakikatnya, mengapa orang-orang yang sentiasa bersyukur; walaupun hidup serba kekurangan ia akan tetap tersenyum dan merasa cukup, bukan merasa miskin!

Jadi, marilah kita bangun rasa kesyukuran dan kecukupan di dalam hati dan fikiran kita, berhenti mengeluh, berhenti mengatakan rezeki kecil, agar kita menjadi hamba-Nya yang selalu bersyukur.

Semangat menjemput rezeki yang halal, biar semakin berkat.. In shaa Allah.

Sabtu, 11 Julai 2015

Siapakah Tuhan Tatkala Azan Berkumandang

Apabila azan berkumandang, apakah reaksi kita sebagai orang yang beriman? Seruan azan ibarat panggilan Tuhan kepada manusia yang beriman agar pergi bertemu denganNya bagi memenuhi kewajipan yang telah ditetapkan. Siapa gamaknya sanggup menangguh seruan yang Maha Besar, Raja dan Pentadbir Sekalian Alam.

Marilah kita bermuhasabah dan hayati pesanan yang disampaikan oleh Imam ini:



Duhai teman yang budiman, ingat baik-baik pesanan Imam:
"Jika anda tidak (berhenti kerja sebaik mendengar azan), anda sebenarnya sedang menyatakan dengan tindakan anda bahawa Allah bukan Maha Besar..."
Semoga kita semua saling ingat-mengingati.

Khamis, 9 Julai 2015

'Akatsuki' Bertarawih di Surau

Ingatkan siapalah gerangan jinchūriki yang menghuni taman kami hingga muncul seseorang yang berjubah Akatsuki di surau beberapa tarawih yang lalu. Rupa-rupanya setelah bertanya kepada encik Google, bajunya memang ada di jual di pasaran. Barang kali empunya badan telah buat pesanan atas talian. Yang tua-tua, mungkin tak kenal. Sekadar jubah terbelah di hadapan dengan lambang awan berwarna merah. Ada apalah sangat. Tapi bagi kami yang selalu mengikuti siri Naruto sejak zaman universiti, tentu rasanya pelik.


Ada juga manusia lagu ni. Menurut bacaan saya di Internet, hukumnya tidak boleh memakai sesuatu pakaian jika menyerupai sesuatu kaum.

Moga kita dijauhkan daripada memperolokkan agama. Na'udzubillhi min dzaalik. Ketahuilah bahayanya: Memperolok-olok syariat Islam.

Sabtu, 20 Jun 2015

Resipi untuk Kurangkan Mengantuk ketika Bertarawih/Berpuasa

Alhamdulillah, Ramadhan tiba lagi membawa keberkatan dan rahmat yang tidak terhingga.  Segala Puji bagi-Nya, tiada yang lebih berhak dipuji melainkan Allah.

Saya cuma ingin berkongsi sebuah resipi yang diterima menerusi WhatsApp yang dikatakan dapat mengurangkan rasa mengantuk sempena bulan yang mulia ini. Saya sendiri belum amalkan, tapi kalau ada yang sudah cuba, bolehlah beri testimoninya ya.

Bahan-bahan:
  • 1 sudu besar minyak zaitun (extra virgin olive oil), harga lebih kurang RM15 untuk 500ml
  • 1 sudu besar madu
  • 1 biji limau kasturi
  • Secubit garam halus
Cara membancuh:
  1. Perahkan limau kasturi ke dalam gelas;
  2. Asingkan bijinya;
  3. Masukkan minyak zaitun, madu dan secubit garam;
  4. Kacau hingga sebati dan minum 2 sudu selepas berbuka puasa dan semasa bersahur. 
Wallahu a'lam.

Sabtu, 13 Jun 2015

Ilmu Bermanfaat, Rezeki Baik, dan Amalan Diterima

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا وَرِزْقًا طَيِّبًا وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

"Ya Allah, aku memohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat,
rezeki yang baik, serta amalan yang diterima."
  
Alhamdulillah, comel bukan anak ini? Kalau diajar kepada anak-anak, tentu lagi comel.

Apakah ciri-ciri ilmu yang bermanfaat? Rujuk di sini: Ciri-ciri Ilmu Bermanfaat

Apa pula tanda-tanda rezeki yang baik? Rujuk di sini: 4 Tanda Umum Rezeki yang Berkah

Seterusnya, apa ciri-ciri amalan yang diterima Allah? Rujuk di sini: Ciri-ciri Amalan yang Diterima Allah

Wallahu a'lam. Semoga bermanfaat untuk semua.


Ahad, 26 April 2015

Zikir Sambil Menari

Terkini, antara isu sensasi di negara kita adalah isu zikir sambil menari. Tanpa mengira ulasan dan perbahasan yang dikemukakan oleh para ulama', berzikir cara demikian kelihatan agak 'luar biasa' bagi saya. Macam-macam video telah sampai ke WhatsApp. Ada yang meloncat, melompat, dan sebagainya. Jika menurut pandangan peribadi saya, agak keterlaluanlah dan luar biasa berzikir begitu.

Fatwa yang dikemukakan oleh Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri, menjelaskan mengapa berzikir dalam keadaan menari tidak dibolehkan. Namun, diharuskan pergerakan badan selagi dilakukan dalam keadaan berpada-pada dengan sebahagian badan sahaja. Cubalah baca. Moga kita semua terpimpin pada jalan-Nya:
Syariat Islam tidak menyebut secara jelas dan terang tentang kebolehan tarian ketika berzikir, baik dalam al-Qur’an mahupun Hadith. Hal itu juga belum pernah dilakukan oleh mana-mana Rasul dan Nabi pun dan begitu juga mereka yang mengikut jejak langkah Rasulullah di kalangan sahabat. Atas asas inilah alangkah baiknya kita berpada dengan berzikir bersungguh-sungguh sepertimana yang dilakukan di kalangan khalayak masyarakat kita ketika ini dengan menjaga adab dan tatasusilanya. ~ Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Berikut ada beberapa video yang ditemui. Sekadar untuk tontonan ya - hanya untuk tahu amalan apa yang kita boleh dapati di negara orang dan di tempat kita sendiri:


Di sebuah perkampungan:




Isnin, 20 April 2015

Ahmad Zulhilmi Assanah - Rakan Seperjuang dalam Kenangan

Makin usia meningkat, maka makin ramailah di kalangan kenalan dan ahli keluarga kita yang dijemput pergi. Saban hari, ada sahaja beritanya. Semuanya menjadi adat kehidupan hinggalah malakul-maut datang mencabut nyawa kita sendiri. Wahai bakal jenazah, bersiap sedialah kalian kerana kematian itu pasti!

Seusai berwudhu' pada Subuh hari Sabtu yang lalu, saya dikejutkan dengan berita kehilangan seorang sahabat yang pernah sama-sama menuntut di Taman Ilmu dan Budi. Dikhabarkan beliau bersama ibu dan bapa telah meninggal kerana terlibat dalam sebuah kemalangan. Yang lain, saya percaya, masih menerima rawatan di Hospital Sungai Buloh. Syafaahumullah.

Siapa mampu menghalang takdir. Sebagai hamba-Nya, kita akur dan redha. Takziah buat ahli keluarga. Moga kalian tabah dengan dugaan ini.

Saya kenal Zul sejak di matrikulasi UIAM, Petaling Jaya. Arwah memang peramah. Apabila berdepan dengan masalah, raut wajah tetap tersenyum dan bersahaja. Beliau cukup disenangi ramai. Ini antara kelebihan yang ada pada arwah yang saya cukup cemburu. Ya Allah, cucurilah rahmat-Mu ke atas roh sahabat kami serta ibu dan bapanya. Amin.

Selasa, 7 April 2015

Apa Yang Diajar dalam Universiti Kehidupan

Jika semua  yang kita kehendaki terus kita MILIKI, dari mana kita belajar IKHLAS.

Jika semua yang kita impikan segera TERWUJUD, dari mana kita belajar SABAR.

Jika setiap do’a kita terus DIKABULKAN, bagaimana kita dapat belajar IKHTIAR.

Seorang yang dekat dengan ALLAH, bukan bererti tidak ada air mata.

Seorang yang TAAT kepada ALLAH, bukan bererti tidak ada KEKURANGAN.

Seorang yang TEKUN berdo’a, bukan bererti tidak ada masa masa SUSAH.

Redhalah atas semua keputusan ALLAH dalam hidup kita, kerana ALLAH Maha TAHU yang tepat dan TERBAIK bagi kita.

Ketika kerjamu tidak dihargai, maka saat itu kamu sedang belajar tentang KEIKHLASAN.

Ketika usahamu dinilai tidak penting, maka saat itu kamu sedang belajar tentang KESABARAN.

Ketika hatimu terluka sangat dalam, maka saat itu kamu sedang belajar tentang MEMAAFKAN.

Ketika kamu lelah dan merasa kecewa, maka saat itu kamu sedang belajar tentang KESUNGGUHAN.

Ketika kamu merasa sepi dan sendiri, maka saat itu kamu sedang belajar tentang KETANGGUHAN. 

Ketika kamu harus membayar biaya yang sebenarnya tidak perlu kau tanggung, maka saat itu kamu sedang belajar tentang KEMURAH – HATIAN.

Tetap semangat….

Jaga keikhlasan....

Tetap sabar….

Tetap tersenyum…..

Kerana kamu sedang menimba ilmu di UNIVERSITI KEHIDUPAN
ALLAH mengkehendaki kamu berada di “tempatmu” yang sekarang, bukan kerana “KEBETULAN”…

Orang yang HEBAT tidak dihasilkan melalui kemudahan, kesenangan, dan kenyamanan

MEREKA dibentuk melalui KESUKARAN, TENTANGAN & AIR MATA……

Ya Allah, kuatkan kami yang lemah ini untuk istiqomah di jalan-Mu hingga hujung hayat kami ... Amin, ya Allah.

[Sumber: WhatsApp]

Jumaat, 3 April 2015

Berhenti Mengeluh, Banyakkan Bersabar

Perkongsian yang diterima menerusi WhatsApp. Hari ini berkenaan ayat-ayat Al-Qur'an yang boleh kita semat dalam hati apabila mengeluh itu dan ini. Banyakkanlah bersabar. Sesungguhnya Allah itu bersama orang-orang yang sabar.

Ketika kita mengeluh:
“eeeiii, aku penat sangat..."
ALLAH menjawab:
(وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)

“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat" (An Naba' : 9) 

Ketika kita mengeluh:
Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku..."
ALLAH menjawab :
(لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)

“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan” (Al Baqarah : 286)

Ketika kita mengeluh :
Serabutnyaa..."
ALLAH menjawab :
( َالا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)

“ Hanya dgn mengingatku hati akan menjadi tenang” (Ar Ra'd : 28)

Ketika kita mengeluh:
“Apa yang aku buat ni semua sia-sia..."
ALLAH menjawab :
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)

"Siapa yg mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ” (Al Zalzalah : 7)

Ketika kita mengeluh:
“ Tak dak sorang pun yang nak tolong aku..."
ALLAH menjawab:
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)

“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan” (Al Ghafir : 60)

Ketika kita mengeluh :
“ Aku sedih sangat...”
ALLAH menjawab:
ِ (لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )

“ Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita " (At Taubah : 40)

Rabu, 25 Mac 2015

Rahsia Zuhud di Dunia Ini

Satu lagi mesej WhatsApp yang berguna.

Hasan Basri ditanya: "Apa rahsia zuhudmu di dunia ini?"

Beliau menjawab:
Aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain, kerana itu hatiku selalu tenang.
Aku tahu amalku tidak akan dikerjakan orang lain, kerana itulah aku sibuk beramal soleh.
Aku tahu Allah Ta'ala selalu memerhatiku, kerana itulah aku malu jika Allah melihatku sedang dalam maksiat.
Dan aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan Allah. 

Sabtu, 14 Mac 2015

Si Pengembala Kambing, Versi Alternatif

Orang tua pernah berpesan, apabila kita diberi kepercayaan untuk melaksanakan atau menunaikan suatu amanah, maka janganlah kita memungkirinya. Jika tidak, kelak sukar untuk mendapat kepercayaan orang ramai. Ke mana jua kita pergi, kita akan dihantui dengan kisah lama. Si Fulan itu begitu dan begini. Orang tak percaya dah.

Si pengembala kambing yang telah menipu penduduknya. Siapa yang tak tahu ceritanya? Natijahnya, semua kambingya menjadi habuan serigala kerana tak ada seorang penduduk pun percaya kepada beliau.

Namun, jika diubah sedikit cerita tadi kepada versi lain, apa akan terjadi sekiranya si pengembala kambing itu sebenarnya dituduh sebagai seorang penipu? Padahal tiada niat apatah lagi keinginan untuk menipu. Natijahnya sama. Bezanya, punca pertama adalah kerana empunya badan, manakala yang kedua adalah kerana beliau dituduh yang bukan-bukan. Barangkali apabila pengembala kambing tadi memanggil penduduknya, tiba-tiba serigala itu hilang namun kambingnya tak terusik pun. Cuma apabila kali ketiga memanggil penduduk, barulah kesemua kambingnya habis dikebas serigala.

Berkata seorang ulama', yang paling tajam itu adalah lidah manusia. Jika tersilap pegang pisau sudah mampu mensiat daging atau menghiris kulit, maka tersilap kata pun mampu memberi kesan yang sama. Baru tersilap, jika memang berniat untuk menyakitkan, tentu lebih teruk.

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.

بِسْمِ اللهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِى الأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَاءِ
وَهُوَ السَّمِيعُ العَلِيمُ

Maknanya: "Dengan nama Allah yang dengan menyebut nama-Nya tidak ada sesuatu pun yang memudharatkan, sama ada di bumi mahu pun di langit. Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."


Sabtu, 7 Mac 2015

Doa Penyembuh Mata dan Penguat Pandangan

Bagi sesiapa yang mengalami masalah mata, sama ada rabun dan sebagainya, bolehlah cuba amalkan apa yang Ustaz Amin ajar di bawah. Menurut beliau, hendaklah diamalkan selepas solat wajib (seperti solat Subuh, Zuhur, dan sebagainya). Saya pernah mendapat ilmu yang sama daripada ustaz lain dan pernah amalkan semasa sakit mata. Insya-Allah, suatu ikhtiar yang mujarab.

Caranya

  1. Baca selawat sebanyak 3 kali.
  2. Kemudian bacalah sebanyak 3 kali:
    لَا إلَهَ إلَّا اللهُ نُورُ العَيْنِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ قُرَّةُ العَيْنِ
  3. Tiupkan pada jari (seperti yang ditunjuk dalam video di bawah) dan sapukan pada mata (seperti yang ditunjukkan).
  4. Kemudian dibaca sebahagian daripada ayat 22 dalam Surah Qaf sebanyak 3 kali:
    فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ
    Maknanya: "...maka Kami singkapkan tutup (yang menutup) matamu, sehingga penglihatanmu pada hari ini sangat tajam."
  5. Tiupkan di jari dan sapu pada mata (seperti yang ditunjukkan).
Semoga bermanfaat untuk semua.

Rabu, 4 Mac 2015

Tujuh Perempuan Bertanya, Seorang Lelaki Menjawab

[Diambil dan diubah suai daripada perkongsian WhatsApp]

Sekumpulan wanita sedang berhimpun berbincang tentang pelbagai masalah. Tanpa disedari, timbul persoalan daripada setiap wanita itu mengenai kekurangan pada wanita yang dirasakan sukar dan tidak adil. Setiap daripada mereka menyuarakan persoalan masing-masing.

Keluhan wanita pertama - "Semua nak ditutup!"

"Aduh, situ tutup, sini tutup, semua nak kena tutup. Susah la camni. Apasal laki-laki mudah saja? Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya kiri, kanan, atas, bawah, depan, belakang."

Keluhan wanita kedua - "Suami tak perlu taat isteri?"

"Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami kita, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?"

Keluhan wanita ketiga - "Ikut faraid, kita yang rugi!"

"Jika kita ikut faraid (pembahagian harta pusaka mengikut Islam), ikut surah al-Nisa' dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sikit rasanya berbanding harta yang anak lelaki dapat. Itukah keadilan?"

Keluhan wanita keempat - "Masa mengandung, kita paling sengsara!"

"Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak? Suami kita senang saja, masa buat anak cari kita. Masa nak beranak, kita yang tanggung sendiri!"

Keluhan wanita kelima - "Nak keluar kena minta izin suami!"

"Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami pulak? Padahal suami nak keluar ke mana-mana pun, tak bagitau kami takpe pulak."

Keluhan wanita keenam - "Tersekat untuk lakukan ibadah. Kena ganti pula!"

"Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat kita perempuan ni suka ke tak solat dan puasa? Dahlah lepas tu kena ganti pulak."

Keluhan wanita ketujuh - "Suami saja yang boleh jatuhkan talak!"

"Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak boleh ceraikan suaminya? Kenapa?"

Kemudian datanglah seorang lelaki kepada mereka lalu ditanya, mengapa mereka mengomel tentang kejadian wanita dan kekurangan-kekurangan tersebut. Setelah disoal dengan soalan-soalan di atas, lelaki itu lantas memandang setiap wanita itu sambil tersenyum, seraya menjawab setiap satu daripadanya.

Jawapan pertama - "Mahalnya seorang wanita untuk seorang lelaki"

Pada wanita pertama, lelaki itu menjawab:
"Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang paling aman dan terbaik, kan? Emas dan permata pun tak sanggup kita nak letak terdedah di tepi laluan lalu lalang, sebaliknya kita simpan di rumah atau dalam peti selamat kan? Jika anda letakkan perhiasan tadi di kalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut, tapi anda? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan!! Mahalnya harga anda untuk seorang lelaki."

Jawapan kedua - "Suamilah yang menanggung dosa anda"

Pada wanita kedua, lelaki itu menjawab:
"Memang, isteri perlu taat pada suami. Tapi, bagaimana pula lelaki? Seorang suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri pula tidak perlu lagi. Taatnya hanya pada suami. Kenapa anda perlu taat pada suami? Kerana suami andalah yang menanggung SEMUA dosa yang anda lakukan."

Jawapan ketiga - "Harta perempuan adalah mutlak, harta lelaki dibahagikan"

Pada wanita ketiga, lelaki itu menjawab:
"Benar wanita menerima warisan pusaka sedikit berbanding lelaki, tetapi harta itu menjadi hak mutlak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Tak perlu dikongsi dengan sesiapa walaupun suami. Lelaki pula, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasalah dia."

Jawapan keempat - "Didoa oleh malaikat, dikira syahid andai meninggal"

Pada wanita keempat, lelaki itu menjawab:

"Tahniah dan terima kasih kepada wanita kerana dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali anda begitu, anda akan didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat. Subhanallah,beruntungnya anda!! Andaikan anda meninggal pula masa beranak tu, percayalah, itu mati syahid dan ganjarannya syurga!!"

Jawapan kelima - "Lelaki bertanggungjawab ke atas empat orang wanita"

Pada wanita kelima, lelaki itu menjawab:
"Akhirat nanti, saya dan lelaki lain di dunia ini akan diminta bertanggungjawab ke atas empat orang wanita. Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu apa maksudnya? Maknanya, anda nanti di akhirat akan dibantu oleh empat lelaki. Siapa mereka? Mereka ialah suami anda, ayah anda, anak lelaki anda dan adik lelaki/abang anda."

Jawapan keenam - "Wanita boleh masuk sebarang pintu syurga"

Pada wanita keenam, lelaki itu menjawab:
"Nak beribadat macam lelaki beribadat? Agaknya kenapa Rasulullah SAW lebih suka wanita beribadat di rumah saja berbanding di masjid? Kami lelaki perlu beribadat siang malam untuk mendapat syurga. Anda sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang anda sukai, tanpa perlu susah payah. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula, hanya dengan empat cara. Solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan taat pada suami anda. Itu saja."

Jawapan ketujuh - "Pahala fisabilillah tanpa perlu angkat senjata"

Pada wanita ketujuh, lelaki itu menjawab:
"Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Anda, seorang wanita jika taat akan suaminya, dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka anda akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. Itu janji Allah pada kamu."
Kemudian lelaki itu bertanya mereka pula:

"Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?"

Wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata, "Masya-Allah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!"

Kesimpulan 

Allah yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Mengetahui pada manusia, sehingga segala hukumNya, malah peraturan-Nya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

"Dan barangkali kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan barangkali (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

(Surah al-Baqarah, ayat 216)

* Walaahu a'lam. Sebarang kesilapan pada pos ini, mohon ditegur dan diperbetulkan. Moga kita mendapat manfaat bersama.

Sabtu, 28 Februari 2015

Nak Berubah atau Mengubah, Hendaklah Bersabar dan Perlu Ada Usaha

Panje do'oh tajuk. Ada banyak perkara pada diri ini yang perlu diubah dan diperbaiki.

Kata Ustaz, nak berubah itu bukan mudah. Yang penting kena usaha. Kalau tak ada usaha, macam mana nak lakukan perubahan? Bak kata UAI, berat nanang!

Allahumma yassir wa laa tu'assir.

Hari ini, saya terima satu mesej Whatsapp, bagaimana sepatutnya perasaan serta tindak-tanduk kita apabila mendengar seruan 'Allahu-Akbar'? Nah, mari kita ketahui dan praktikkan:

Ahad, 22 Februari 2015

Buat Baik Dibalas Baik

Video berguna.


Rasulullah (sallallaahu a'laihi wa sallam) adalah contoh terbaik. Dalam menelusuri alam maya, saya terjumpa sepotong doa yang diriwayatkan telah dibaca oleh baginda selepas doa iftitah dan sebelum bacaan al-Faatihah:

أَنْتَ الْمَلِكُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ ‏.‏ أَنْتَ رَبِّي وَأَنَا عَبْدُكَ ظَلَمْتُ نَفْسِي وَاعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي ذُنُوبِي جَمِيعًا إِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ أَنْتَ وَاهْدِنِي لأَحْسَنِ الأَخْلاَقِ لاَ يَهْدِي لأَحْسَنِهَا إِلاَّ أَنْتَ وَاصْرِفْ عَنِّي سَيِّئَهَا لاَ يَصْرِفُ عَنِّي سَيِّئَهَا إِلاَّ أَنْتَ لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ وَالْخَيْرُ كُلُّهُ فِي يَدَيْكَ وَالشَّرُّ لَيْسَ إِلَيْكَ أَنَا بِكَ وَإِلَيْكَ تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ

O Allah, You are the Sovereign and there is none worthy of worship but You. I am Your slave, I have wronged myself and I acknowledge my sin. Forgive me all my sins for no one forgives sins but You. Guide me to the best of manners for none can guide to the best of them but You. Protect me from bad manners for none can protect against them but You. I am at Your service, all goodness is in Your hands, and evil is not attributed to You. I rely on You and turn to You, blessed and exalted are You, I seek Your forgiveness and repent to You.

Sumber: Sunan An-Nasa'i, Buku 11, Hadith 22

Sabtu, 21 Februari 2015

Dalam Diam, Dia Terasa


Saya suka istilahkan keadaan kami yang terpaksa berubah tentatif dan keutamaan disebabkan kecemasan sebagai 'code red'. Jika dilihat kepada maknanya, memang ada persamaan. Apabila sudah cukup tandanya, kami sudah tahu tindakan lanjut yang diperlukan. Code red, hati bergetus. Maka mulalah sang isteri menyimpan baju ke dalam beg. Saya pula sibuk menyimpan laptop dan lain-lain keperluan untuk bermalam di rumah ibu bapa. Anak-anak (biasanya Sakeenah) pula akan di-preempt untuk bersedia dengan perubahan jadual.

Saya dapat rasakan dalam setahun lebih kami mengharungi hidup begini, ramai insan yang telah berkorban untuk kami. Sama ada dari segi wang, tenaga, dan masa, semuanya kami hargai. Bersyukur kami kepada Allah kerana dikurniakan ahli keluarga yang saling memahami dan bantu-membantu. Saya menyusun jari memohon maaf kepada insan-insan yang mulia ini, andai bantuan yang dihulurkan telah menyebabkan mereka menjadi mangsa keadaan.

Mangsa keadaan? Macam mana tu?

Ibu bapa yang berkorban, Ummi, Ayah, Ma, dan Wae. Pada malam tertentu, saya pulang lewat kerana singgah ke hospital. Kadang-kadang kerana pulang dari kelas. Tapi sebaik saja pulang ke rumah, Ummi dan Ayah sedang tidur di bilik kerana menemani Sakeenah dan Sumayyah. Kadang-kadang Ummi letih sangat, ayah ambil alih dodoi Sumayyah di buai. Gamaknya buat mak ayah macam ini!

Antara insan lain yang saya rasa turut berkorban adalah anak sulung kami, Sakeenah. Saya sangka kanak-kanak sepertinya tidak ada apa-apa kepentingan; hidup riang sepanjang masa. Rupanya salah! Pada suatu malam, beliau sedang asyik bermain. Tiba-tiba, beliau terhenti dan melihat di suatu sudut. Lama termenung. Saya menunggu gerak geri seterusnya. Namun tak juga berubah kedudukan bahkan terus termenung. Lama juga. Saya hilang sabar dan terus merapat lalu cuba mendapat pandangan sisi. Menangiskah? Tak. Tapi pelik, dia hanya merenung.

"Sakeenah tengok apa?"

Dia tak jawab dan terus merenung. Bila dikorek lagi rahsia, rupanya kerinduan pada Ummi dan Aneesah sudah mencengkam dalam sanubari. Bergenang matanya. Ini bukan pertama kali beliau luahkan tetapi sudah acap kali.

Baru ini, sebaik kami isytiharkan code red, beliau tiba-tiba teresak:

"Masa birthday Sakeenah, Ummi dengan Aneesah tak ada..."

Ini baru Sakeenah. Anak hingusan yang saya sangka tak mengerti apa-apa. Entah siapa lagi yang menyimpan rasa. Boleh jadi, anda yang sedang membaca!

Kami mohon maaf, maaf, dan maaf. Hanya Allah yang mampu balas jasa kalian.

Ummi...Ummi

Hari ini hari ketiga Ummi berkampung di hospital bersama Aneesah. Alhamdulillah Aneesah mula menunjukkan tindak balas yang positif terhadap ubat antibiotik yang diberi sejak 3 hari yang lalu. Andai keputusan darah Aneesah esok semua normal, inshaAllah Aneesah dibenarkan pulang.

Sejak Ummi menemani Aneesah di hospital, setiap malam, kata Abi,, Sumayyah akan memanggil Ummi..Ummi...Sumayyah memanggil Ummi dan mencari-cari kelibat Ummi. Kasihan Sumayyah, terpaksa Ummi tinggalkan bersama Abi walaupun dirinya sedang mengalami chicken pox, namun Ummi tiada pilihan.

Aneesah terpaksa menjadi keutamaan untuk Ummi menjaganya kerana Aneesah tidak mahu Abi menemaninya di hospital. Berat hati ini namun terpaksa dipendam rasa sedih dalam diri demi untuk memberi semangat pada Aneesah agar cepat sembuh dan dapat segera pulang ke rumah dan ubati rindu Sumayyah dan Sakeenah pada Ummi.

Ya Allah, betapa besarnya anugerah kasih sayang yang Engkau berikan pada kami. Kerana kasih sayang, terbit rasa rindu. Kerana kasih sayang, mengundang rasa hiba dan sedih apabila berpisah. Kerana kasih sayang juga, hati-hati insan terikat walau berada berjauhan tetapi terasa amat dekat di hati.

Ya Allah tabahkanlah hati-hati kami untuk melalui ujianMu ini agar kelak kami mampu meraih redhaMu..HasbunAllah wa ni'mal wakil, fa ni'mal maula wa ni'man nasir (Cukuplah Allah itu sebagai sandaran dan sebaik-baik Penolong bagi orang-orang Mukmin)

Jumaat, 20 Februari 2015

Sabarlah Wahai Hati-Hati Yang Sedang Diuji

Tengahari tadi, pesakit leukimia (Adik Qayyum) yang duduk dihadapan bilik Aneesah telah muntah-muntah dan mengalamai pendarahan dek denggi berdarah. Dengan segera adik Qayyum dipindahkan ke wad PHDU kerana kondisinya yang semakin teruk. Selama didalam wad, kakaknya mengambil tugas untuk menjaganya kerana Ibu mereka baru sahaja selamat melahirkan adik mereka pada 3 hari yang lalu. Ibunya menggagahkan jua diri untuk datang melihat kondisi anaknya dan kedengaran tangisan sayu seorang ibu mengenangkan nasib anaknya itu. Ingin sekali Ummi memberi kata-kata semangat pada si ibu Qayyum namun entah mengapa lidah serba kelu dan hanya mampu berdoa dalam hati agar dirinya dan ahli keluarga yang lain terus sabar dan tabah menerima ujian  ini. Moga adik Qayyum terus bertahan dan diberi kesembuhan seperti sediakala..Aameen ya Rabb.

Jam menunjukkan pukul 4.30pm. Aneesah meminta untuk minum air jus lobak. Kebetulan Abi datang untuk ziarah Aneesah, Ummi mengambil kesempatan untuk turun ke kafe ditingkat bawah untuk membeli air yang dipesan oleh Aneesah. Sebaik saja keluar dari bilik Isolasi, kelihatan staff nurse dan doktor meluru dengan laju menolak seorang pesakit kanser saraf (Adik Naufal) ke wad ICU. Dikhabarkan bahawa adik ini mengalami sesak nafas secara tiba-tiba dan kondisinya amat kritikal. Kelihatan ibunya menangis teresak-esak sambil mengiringi anaknya ke wad ICU. Ya Allah Engkau selamatkanlah adik Naufal dan berilah ketabahan dan kesabaran buat ibu ayahnya dan seluruh ahli keluarganya..Aameen Ya Rabb

Hati Ummi sekali lagi dirundung hiba. Ya Allah beratnya ujianMu buat mereka. Sabarlah wahai hati-hati yang diuji. Sesungguhnya Allah amat sayang pada kalian kerana itu kalian diuji sebegini hebat. Teruskan berdoa dan bersangka baik pada Allah atas ujian yang diberi kerana yakinlah Allah tidak pernah ingin membebani hamba-hambaNya dengan mehnah duniawi. Tetapi yang Allah mahu adalah agar kalian lebih dekat padaNya dan beroleh redha-Nya sebagai tiket untuk kalian masuk ke dalam syurga-Nya nanti.

"Ya Allah tetapkanlah redha dalam hati kami walau berat mana Engkau uji kami dan janganlah Engkau cabut redhaMu terhadap kami. Jadikanlah ujian itu sebagai jalan untuk kami peroleh Rahmat Kasih Sayang dan InayahMu..Ampunkanlah segala dosa-dosa kami dan terimalah taubat kami sesungguhnya Engkaulah yang Maha Menerima taubat hamba-hambaMu..Aameen Ya Rabb"


Kembali ke Wad & Pesanan MAS Sempena Tahun Baru Cina

Bersiaran lagi kami dari wad 4D. Harapnya kali ini Aneesah sembuh dengan kadar yang segera. Suhunya meningkat hingga 40 darjah celcius malam semalam. Alhamdulillah, semuanya stabil sekarang. Insya-Allah, dalam beberapa hari lagi bolehlah balik.

Punca demam tidak dapat dikenal pasti. Pada mulanya, kami sangka Aneesah terkena demam campak seperti adiknya. Namun, kami diberitahu demam campak tak mungkin menyebabkan suhu meningkat hingga tahap melampau. Wallahu a'lam. Mudah-mudahan Aneesah cepat sembuhnya.

Sempena cuti tahun baru Cina ini, tidak ke manalah kami. Hanya bunyi beep mesin ubat, TV Astro, laptop, dan smartphone yang memecah kesunyian sekitar wad ini. Sekali-sekali terdengar isteri sedang rancak bersembang dengan kawannya di bilik sebelah. Beginilah hidup di wad.

Ketika mencari sesuatu di YouTube, iklan Malaysia Airlines System (MAS) terpampang. Kebiasaannya, saya memilih untuk skip tapi kali ini saya memilih untuk mendengar. Saya tertarik dengan kata-kata terakhir di hujung filem tersebut:
Everyone of us, chasing wealth and ambition, forget the blessings we have around us. The blessings that people give to us, and the blessings that we give to others. In essence, the blessing that life in itself is. If we focus on being a blessing, we are always blessed in abundance. 
Setiap daripada kita yang cuba mengejar kekayaan dan cita-cita, sering alpa dengan rahmat yang terdapat di sekeliling kita, dan juga rahmat (nikmat) yang kita beri kepada orang lain. Pendek kata, rahmat yang terkandung dalam kehidupan. Jika kita tumpukan perhatian dalam menjadikan diri sebagai rahmat, kita akan sentiasa dilimpahi rahmat.


Semoga menjadi peringatan buat diri terutama kita yang selalu sibuk dengan kerja.

Ahad, 15 Februari 2015

Mengubati 118 Jenis Kanser dengan Ayat-ayat Al-Qur'an

Hari ini, kami berkongsi sebuah dokumen yang diberi ketika Aneesah berada di wad. Dokumen ini mengandungi beberapa ayat daripada Al-Qur'an untuk dijadikan ikhtiar bagi mereka yang masih mencari jalan untuk meneymbuh penyakit jenis kanser seperti kanser darah (leukemia), kanser buah dada, kanser rahim, kanser perut besar, dan sebagainya.

Sumber asal dokumen ini tidak kami ketahui tetapi telah diamalkan oleh Ma (ibu kepada isteri) yang pernah menghidap kanser dalam hidung kira-kira sepuluh tahun yang lalu. Alhamdulillah, kini beliau sembuh sepenuhnya dan menjalani hidup seperti biasa.

Kami telah scan dokumen tersebut dan membuat versi ebook. Tuan/Puan boleh muat turun dokumen tersebut untuk kegunaan peribadi. Semoga penulis asalnya beroleh pahala berlipat ganda.

Pengubatan Kanser Secara Al-Qur'an

Saiz: 4.87 MB | Format: PDF

Diharap dokumen ini dapat dijadikan rujukan buat mereka yang masih tercari-cari ikhtiar untuk menyembuh penyakit yang dihadapi. Insya-Allah, dengan usaha dan tawakkal, akan disembuhkan jua pemyakit tuan/puan.

Kalau Boleh, Masaklah di Rumah

Semalam saya berkesempatan untuk menghadiri sebuah walimah. Di sebuah meja, telinga saya sempat merakam perihal seorang guru yang telah meninggal akibat cancer. Dalam perbualan tersebut, ada disebut faktor kekerapan makan di luar mungkin salah satu punca penyakit itu menular.

Ada benarnya. Inilah hidup gaya moden. Kos saraan yang kian meningkat sudah memaksa isteri turut memikul beban mencari nafkah untuk keluarga. Apabila pulang saja dari kerja, kita ada dua pilihan, sama ada terus gagah memasak walaupun masa sudah lewat/suntuk, atau ke kedai saja. Saya akui, kebiasaannya saya memilih opsyen kedua dan hampir tiap hari asyik memikir macam mana nak ubah gaya hidup macam ini.

Maka saya membuat carian dengan pakcik Google dan beliau mengesyorkan beberapa laman untuk diziarahi. Tajuk yang menarik perhatian saya adalah 'Tips memasak cepat untuk wanita super-sibuk' oleh Adlil Jariah. Tak kiralah siapa yang super-sibuk, baik lelaki mahupun perempuan. Yang pasti dua-dua boleh ambil manfaat daripada tips yang dikongsi.

Video memasak ayam halia. Ada siapa-siapa mahu cuba?

Sabtu, 14 Februari 2015

Perginya Seorang Murabbi, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat

Al-Fatihah.

Ya Allah, berkatilah dan terimalah amalan ayahanda kami. Suntikkanlah semangat dan mujahadah pada diri kami seperti mana Engkau telah kurniakannya kepada ayahanda kami. Bahkan pertingkatkanlah lagi bagi kami. Mudah-mudahan kami dapat meneruskan perjuangan ayahanda kami walau apa jua keadaan.

Ya Allah, sungguh, kami menjadi saksi kepada kemuliaan yang telah Engkau kurniakan kepada ayahanda. Ya Allah, cucurilah rahmat-Mu dan kasih-Mu ke atas ayahanda dan golongkanlah ia di kalangan mereka yang muqarrab dengan-Mu. Amin.

Rabu, 11 Februari 2015

Menyembuh Penyakit Barah dengan Rawatan Herba

Sewaktu Aneesah masih menerima rawatan intensif, rambutnya gugur hingga ramai yang menganggapnya seperti kanak-kanak lelaki.

Suatu ketika sambil membawa anak-anak ke pasar, saya terserempak dengan seorang sahabat lama lalu menegurnya. Beliau melihat kelibat anak-anak dalam kereta dan bertanya: "Seorang saja lelaki (merujuk kepada Aneesah)?" - lebih kurang begitulah katanya.

"Eh, tak, semua perempuan," saya jawab. Saya cerita padanya tentang penyakit Aneesah. Lepas itu, beliau syorkan kepada saya untuk membawa Aneesah ke Klinik An-Nabaat yang diusahakan oleh seorang akademik Universiti Putra Malaysia, Dr. Nurmawati Syakroni namanya. Masa itu Aneesah masih dalam rawatan dan doktor tak benarkan bagi apa-apa kecuali setelah mendapat nasihat daripada doktor itu sendiri. Jadi, tak terlintas di hati saya untuk membawa Aneesah ke sana kerana keadaannya pun sudah makin stabil.

Daripada pelbagai sumber video, banyak testimoni yang diperoleh mengenai keberkesanan herba An-Nabaat yang diperkenalkan oleh Dr. Nurma. Sahabat saya yang mengesyorkannya tadi pun ada pengalaman tersendiri setelah salah seorang ahli keluarganya mengalami penyakit cyst yang kemudiannya dirawat dengan mengambil herba An-Nabaat. Alhamdulillah, daripada apa yang dikhabarkan, keadaannya kini sudah pulih.

Kepada sesiapa yang masih mencari rawatan untuk apa jua jenis penyakit, boleh diikhtiarkan untuk ke sana. Tempatnya adalah di Bandar Baru Bangi:

RAWATAN HERBA AN-NABAAT
No.9 Jalan 6A/3 (Seksyen 16)
Bandar Baru Bangi
43650 Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA


Video di bawah adalah antara yang terpapar dalam laman sesawang mereka: klik di sini untuk melawat blog mereka.


Semoga Allah menemukan kepada tuan-tuan/puan-puan ubat yang mujarab bagi penyakit yang sedang dihadapi.

Sabtu, 7 Februari 2015

Dunia dan Segala Isinya Lebih Hina daripada Bangkai Kambing

Saban hari kita bekerja siang dan malam untuk mengejar dunia dan jarang sekali memikirkan hal-ehwal akhirat. Tazkirah sebentar tadi mengingatkan kami semua berkenaan kedudukan ilmu. Kita sedia maklum bahawa ilmu itu wajib dipelajari. Namun, barangkali kita lebih mementingkan ilmu yang bermanfaat untuk dunia sahaja tanpa memikirkan manfaatnya untuk akhirat.

Ada ibu bapa akan berpesan kepada anak-anak agar belajar tinggi-tinggi. Untuk apa? Macam-macamlah sebabnya. Kebiasaan yang akan kita dengar adalah untuk mendapat kerja yang gajinya tinggi-tinggi juga. Di universiti, kita belajar macam-macam. Mekanisme itulah, mekanisme inilah, teori itulah, teori inilah, falsafah itulah, falsafah inilah, dan macam-macam lagi. Tapi, kalau hanya bermatlamat untuk dunia sahaja, dunia sahajalah titik noktahnya. Sedangkan Al-Qur'an mengajak kita untuk ber'akhirat' sambil bekerja di dunia.

Pesan Nabi (sallallaahu a'alaihi wa sallam) dalam kisah di bawah hendaklah membentuk pegangan kita yang sebetulnya berkenaan kehidupan di dunia.

Kisah ini diriwayatkan oleh Jabir ibn 'Abdullah Al-Ansari, salah seorang sahabat yang terkemuka pada zaman Rasulullah (sallallaahu 'alaihi wa sallam). Hadith ini terdapat dalam Sahih Muslim (rujukan: 2957 a) seperti berikut:

Suatu hari Rasulullah (sallallahu 'alaihi wasallam) mendatangi pasar bersama para sahabat dan melewati bangkai anak kambing yang telinganya kecil, buta dan tuli. Rasulullah menarik telinganya, seraya berkata: "Siapa antara kalian yang ingin membeli ini dengan harga satu dirham?"

Sahabat menjawab: "Kami tidak menginginkannya sedikitpun, apa gunanya untuk kami?"

Rasulullah bertanya lagi: "Maukah kalian diberi percuma?"

Sahabat menjawab: "Demi Allah, kalau pun kambing itu hidup pastilah tidak ada yang mahu kerana cacat. Apalagi sekarang yang sudah jadi bangkai?"

Kemudian Rasulullah bersabda: "Demi Allah, dunia ini lebih hina di sisi Allah dibandingkan bangkai ini di mata kalian."

Sumber: Sunnah.com (riwayat Sahih Muslim, rujukan 2957 a).

Semoga Allah mengkayakan kita semua dengan kelapangan masa untuk menambah ilmu lalu mendekatkan diri kepada-Nya.

Jumaat, 6 Februari 2015

Menghadapi Fitnah Akhir Zaman

Nabi Muhammad (sallalaahu 'alaihi wa sallam) telah memberitahu kita bahawa barang siapa menghafal sepuluh ayat terawal daripada Surah al-Kahf, maka ia terpelihara daripada fitnah Dajjal. Dalam riwayat lain ada menyebutkan sepuluh ayat terakhir daripada Surah al-Kahf. Maka, untuk memperoleh manfaat daripada kedua-duanya, hendaklah kita membaca serta menghafal sepuluh yang terakhir dan terawal daripada Surah al-Kahf.

Fitnah Dajjal itu begitu dasyat hingga mampu mengumpan manusia ke arah kesesatan (na'uzubillah min dzaalik). Oleh itu disarankan juga dalam amalan kita seharian untuk membaca doa berikut sebaik selesai tasyahud terakhir tetapi sebelum memberi salam dalam solat:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ

Maknanya: "Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada azab kubur, dan aku berlindung dengan-Mu daripada fitnah Al-Masih Ad-Dajjal, dan aku berlindung dengan-Mu daripada fitnah kehidupan dan kematian. Ya Allah, sesunggunhya aku berlindung dengan -Mu daripada dosa dan hutang."

Ikuti majlis di bawah. Semoga bermanfaat untuk mempersiapkan diri dan keluarga daripada fitnah terbesar yang kian hampir waktunya:


Khamis, 5 Februari 2015

Berselisih Pandangan atau Pendapat

Dalam kehidupan kita seharian, pasti akan berlaku perselisihan pendapat sama ada antara kita dengan adik beradik, sahabat karib, rakan sekerja, ibu bapa, dan lain-lain daripadanya. Perselisihan ini tidak dapat dielakkan kerana masing-masing memiliki pengalaman serta pengetahuan yang berbeda. Namun, Islam mengajar agar kita menghormati pandangan orang lain dengan mencari titik persamaan. Bukan mendabik dada dengan menyatakan kitalah yang paling benar dan orang lain adalah salah.

Dalam memahami nas Al-Qur'an dan hadith pula, ada juga berlaku perselisihan pendapat. Salah satu peristiwa yang membuktikan perselisihan ini adalah seperti yang diceritakan oleh Al-Ustaz dalam petikan video di bawah.


Sama-sama kita berubah untuk kebaikan semua. 

Selasa, 3 Februari 2015

Pintalah Orang Lain untuk Mendoakan Kita

Apabila berjumpa dengan saudara-saudara kita yang se-Islam, pohonlah doanya untuk kita. Walau selekeh mana pun rupanya, walau seteruk mana pun pandangan kita terhadapnya, kita tidak tahu - mungkin atas sebab-sebab tertentu, doanya makbul di sisi Allah.

Bahkan kita juga dipupuk untuk mendoakan orang lain. Kebaikan serta manfaat amalan ini nyata dalam hadith Nabi (sallallaahu 'alaihi wa sallam):
حَدَّثَنَا رَجَاءُ بْنُ الْمُرَجَّى، حَدَّثَنَا النَّضْرُ بْنُ شُمَيْلٍ، أَخْبَرَنَا مُوسَى بْنُ ثَرْوَانَ، حَدَّثَنِي طَلْحَةُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ كَرِيزٍ، حَدَّثَتْنِي أُمُّ الدَّرْدَاءِ، قَالَتْ حَدَّثَنِي سَيِّدِي أَبُو الدَّرْدَاءِ، أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ: ‏
‏ إِذَا دَعَا الرَّجُلُ لأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ آمِينَ وَلَكَ بِمِثْلٍ
Daripada Abu Darda’ (radhiyallahu 'anh) bahawa dia mendengar Nabi Muhammad (sallallaahu 'alaihi wa sallam) bersabda yang maksudnya: 
Tidaklah berdoa seorang muslim terhadap saudaranya secara ghaib (tanpa diketahui oleh saudaranya itu) melainkan akan berkatalah para malaikat, engkau juga beroleh yang seumpama dengannya.” 
(Sunan Abu Dawud / Book-8 / Hadith-119, bersumber daripada Sunnah.com)
Maka janganlah disisih sesiapa pun antara kita. Dampingi dan pupuklah nilai kasih sayang sesama saudara se-aqidah. Wallahu a'lam

Isnin, 2 Februari 2015

Beramal Janganlah Sampai Diheret ke Neraka

Ya Allah, kasihilah hamba-hamba-Mu yang soleh dan solehah.

Kebelakangan ini, saya suka mendengar tazkirah Ustaz Habib Ali Zaenal Abidin Al-Hamid. Mari kita nilai sejauh mana keikhlasan amalan kita untuk-Nya. Ya Allah, terimalah amalan kami dan jangan Engkau campakkannya semula ke muka kami.


 

Ahad, 1 Februari 2015

Rawatan Kemoterapi atau Alternatif

Antara perkara yang pernah berlegar di fikiran adalah jenis rawatan yang hendak dilakukan sebaik sahaja tahu keadaan Aneesah - sama ada mengikut saranan doktor (kemoterapi) atau alternatif. Dalam keadaan Aneesah yang sudah meraung sakit hingga terpaksa diberi beberapa dos pain killer, sudah tentu kami rasakan di hospital-lah yang terbaik.

Saatnya sudah genting. Maka kami setuju dengan rawatan kemoterapi. Hasilnya, Aneesah mula beransur pulih dan kini kembali ceria seperti kanak-kanak lain, alhamdulillah.

Terlintas di hati saya untuk menerbitkan entri ini kerana saya fikir mungkin ramai di sana yang senasib kami dahulu. Tak tahu yang mana satu mereka patut pilih: kemoterapi atau alternatif? Di sini, saya tidak memberi jawapan tetapi hanya memberi apa yang pernah kami saksikan dan alami sendiri.

Di Pusat Perubatan UKM (atau HUKM, atau Hospital Canselor Tuanku Muhriz), wad 4D adalah wad khas untuk kanak-kanak yang sedang menjalani rawatan bagi penyakit jenis cancer. Di situ, kami menemui ramai lagi insan yang senasib. Jika tidak pun, mereka yang lebih teruk keadaannya berbanding Aneesah.

Rata-rata mereka yang dimasukkan ke wad ini bersetuju untuk menjalani rawatan yang ditetapkan doktor. Namun, ada juga yang memilih untuk berubat secara alternatif setelah mengetahui diagnose untuk anak mereka. Jika bukan kerana keadaan mendesak, mungkin kami juga akan memilih jalan yang sama. Namun, Allah sahaja yang tahu mengapa hati rasa lebih berat untuk meneruskan sahaja rawatan di hospital meskipun diketemu pelbagai tohmahan berkenaan rawatan kemo yang kononnya berada di bawah monopoli pihak tertentu. Entah benar atau tidak. Bahkan ditambah pula dengan anasir-anasir tertentu untuk tidak menggalakkan pesakit mengambil kemo sebagai rawatan.

Yang pasti, kami memang inginkan yang terbaik buat Aneesah. Ya, kami tak nafi. Kemoterapi memang ada kesan sampingan. Rambut Aneesah berguguran. Emosinya pula kurang stabil. Marah tak tentu fasal. Namun, perubahan yang bakal berlaku itu telah dimaklumkan oleh doktor. Saya ingat lagi pesanan awal doctor; rawatan yang bakal kami jalani untuk Aneesah bukan datang daripada pihak doktor sahaja bahkan turut melibatkan kami sebagai ibu bapa. Makan, dan minumnya harus diambil perhatian. Kalau demam, terus bawa ke hospital tanpa berlengah.

Hari ini setelah setahun berlalu, pipi Aneesah sudah kemerah-merahan dan tidak pucat seperti dulu.

Saya cuma ingin nyatakan di sini secara ringkas, ketika Aneesah masih menerima rawatan intensif, dua kes meninggal dunia telah berlaku. Kedua-duanya telah menjalani rawatan di luar dahulu sebelum kembali untuk membuat rawatan kemoterapi. Namun, takdir Allah telah menyebabkan kedua-duanya dijemput lebih awal dan asbab yang menjadi punca kematian mereka adalah keadaan penyakit yang sudah kritikal dan makin teruk.

Bagi ibu bapa atau sesiapa jua yang masih dalam kebuntuan, saya sarankan kalian untuk berbincang dengan doktor. Mereka sudah berpengalaman, maka selayaknya mereka dijadikan rujukan berbanding Internet yang entah dari mana datang sumbernya. Paling tidak pun, berjumpalah dengan mereka yang telah berjaya menjalani kemoterapi sehingga sembuh. Insya-Allah, moga tuan/puan diberi petunjuk untuk memilih yang terbaik.

Sabtu, 31 Januari 2015

Rutin Baru Setelah Setahun Berlalu

Alhamdulillah. Setahun sudah berlalu. Kini Aneesah kelihatan riang, sihat, dan mampu bergurau senda dengan adik-beradiknya. Kalau kami bandingkan dengan keadaannya dahulu, memang jauh beza. Setelah selesai rawatan intensif kimoterapi, kini puteri kami menjalani rawatan maintenance. Berbanding dahulu, Aneesah kini hanya ke HUKM sekali sebulan.

Tahun ini juga, Aneesah sudah mula ke Tadika bersama kakak dan adiknya. Seronok katanya, Alhamdulillah.