Ahad, 15 Februari 2015

Kalau Boleh, Masaklah di Rumah

Semalam saya berkesempatan untuk menghadiri sebuah walimah. Di sebuah meja, telinga saya sempat merakam perihal seorang guru yang telah meninggal akibat cancer. Dalam perbualan tersebut, ada disebut faktor kekerapan makan di luar mungkin salah satu punca penyakit itu menular.

Ada benarnya. Inilah hidup gaya moden. Kos saraan yang kian meningkat sudah memaksa isteri turut memikul beban mencari nafkah untuk keluarga. Apabila pulang saja dari kerja, kita ada dua pilihan, sama ada terus gagah memasak walaupun masa sudah lewat/suntuk, atau ke kedai saja. Saya akui, kebiasaannya saya memilih opsyen kedua dan hampir tiap hari asyik memikir macam mana nak ubah gaya hidup macam ini.

Maka saya membuat carian dengan pakcik Google dan beliau mengesyorkan beberapa laman untuk diziarahi. Tajuk yang menarik perhatian saya adalah 'Tips memasak cepat untuk wanita super-sibuk' oleh Adlil Jariah. Tak kiralah siapa yang super-sibuk, baik lelaki mahupun perempuan. Yang pasti dua-dua boleh ambil manfaat daripada tips yang dikongsi.

Video memasak ayam halia. Ada siapa-siapa mahu cuba?