Ahad, 26 April 2015

Zikir Sambil Menari

Terkini, antara isu sensasi di negara kita adalah isu zikir sambil menari. Tanpa mengira ulasan dan perbahasan yang dikemukakan oleh para ulama', berzikir cara demikian kelihatan agak 'luar biasa' bagi saya. Macam-macam video telah sampai ke WhatsApp. Ada yang meloncat, melompat, dan sebagainya. Jika menurut pandangan peribadi saya, agak keterlaluanlah dan luar biasa berzikir begitu.

Fatwa yang dikemukakan oleh Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri, menjelaskan mengapa berzikir dalam keadaan menari tidak dibolehkan. Namun, diharuskan pergerakan badan selagi dilakukan dalam keadaan berpada-pada dengan sebahagian badan sahaja. Cubalah baca. Moga kita semua terpimpin pada jalan-Nya:
Syariat Islam tidak menyebut secara jelas dan terang tentang kebolehan tarian ketika berzikir, baik dalam al-Qur’an mahupun Hadith. Hal itu juga belum pernah dilakukan oleh mana-mana Rasul dan Nabi pun dan begitu juga mereka yang mengikut jejak langkah Rasulullah di kalangan sahabat. Atas asas inilah alangkah baiknya kita berpada dengan berzikir bersungguh-sungguh sepertimana yang dilakukan di kalangan khalayak masyarakat kita ketika ini dengan menjaga adab dan tatasusilanya. ~ Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Berikut ada beberapa video yang ditemui. Sekadar untuk tontonan ya - hanya untuk tahu amalan apa yang kita boleh dapati di negara orang dan di tempat kita sendiri:


Di sebuah perkampungan: